CICLES FORMATIUS - GRAU MITJÀ - GRAU SUPERIOR - CAS

ColorsMGZ 

Resum de la 3a Setmana de l'emprenedoria

La Setmana de l’Emprenedoria va néixer amb l’objectiu de compartir amb tota la comunitat educativa i l’entorn empresarial de Lleida, les experiències emprenedores i de generació de talent dels nostres joves. Entenen l’emprenedoria com una actitud davant la vida que ens comporta poder assumir reptes i ens aporta un valor afegit com a persones. No podem entendre aquesta actitud com un procés aïllat, individual sinó integrat en un equip que permet assolir fites més grans. Per aquesta raó el fil conductor d’aquesta 3a edició ha estat el “Networking” o treball en xarxa.

Per poder tenir informació de les activitats realitzades durant la setmana del 8 al 12 de febrer, cliqueu a sobre de cada un dels dies del calendari

 

Dilluns

Dimarts

Dimecres

Dijous

Divendres

8

9

10

11

12

Inauguració i ponència de Daniel Gabarró

“Actituds per triomfar a la vida. De l’escola a l’Empresa”

El dimarts 8 de febrer , s’han iniciat les activitats de la 3a edició de la Setmana de l’Emprenedoria a l’Escola del Treball. Durant tota la setmana estan previstes ponències, taules rodones i jornades tècniques.

L’objectiu de aquesta iniciativa és aportar valor afegit a la formació que reben els alumnes i atansar el món de l’empresa i la realitat que ens envolta a les aules. En aquest sentit, s’ha organitzat taules rodones sobre recursos humans i selecció de personal, networking, seguretat informàtica entre d’altres.

Les jornades han estat inaugurades per director dels Serveis Territorials del Departament d’Ensenyament, M. Àngel Cullerés i la ponència inicial ha estat a càrrec del pedagog, i expert en acompanyament a empreses i persones, Daniel Gabarró amb el títol “ Actituds per triomfar a la vida. De l’escola a l’Empresa”.

A la conferència hi ha assistit 150 alumnes de cicles formatius de les diferents famílies professionals: energies renovables, automatització i robòtica, administració i finances, comerç i màrqueting, educació i control ambiental, química, entre d’altres.

La Setmana de l’Emprenedoria va néixer amb l’objectiu de compartir amb tota la comunitat educativa i l’entorn empresarial de Lleida, les experiències emprenedores i de generació de talent dels nostres joves. En l’edició d’aquest any, el fil conductor de les jornades és el “networking” i “ el treball col·laboratiu” ja que no podem entendre l’actitud emprenedora com un procés aïllat, individual sinó integrat en un equip que permeti assolir fites més grans.

Aquestes jornades compten amb la participació de 21 empreses i professionals que explicaran les seves experiències emprenedores al llarg de tota la setmana.

Anna Jiménez i Antoni López

Taller de classificació de roques i minerals

El fons geològic de què disposa l’institut ens va permetre realitzar un interessant taller pràctic de classificació de roques i minerals. L’Anna ens va explicar de manera molt didàctica les seves principals propietats físiques (lluïssor, duresa, exfoliació ...etc) i com identificar els tipus més abundants.

Ester Barqué

“Networking, cada dia en la meva vida!”

Aquest passat dilluns per la tarda vam començar la 3a setmana de l’Emprenedoria per la tarda amb la presència de l’Ester Barqué, community manager que gestiona continguts per a les xarxes socials dels seus clients, des de la seva empresa EB.

En la xerrada en que participar tots els cicles de grau superior de la tarda, L’Ester ens va explicar els seus inicis en el món de les xarxes socials. No van ser fàcils, doncs va començar amb el portàtil del seu fill i poc a poc va anar descobrint les múltiples oportunitats que ens ofereixen les xarxes socials. S’inicià amb una pàgina web de facebook, “Busquem feina” que gestiona ella mateixa, i que ha estat un èxit rebent més 22.000 visites setmanals, i així es va engrescar a crear la seva pròpia empresa EB.

L’Ester no es va cansar d’aconsellar als alumnes de la importància de fer networking, doncs les oportunitats mai saps d’on venen, I va finalitzar la jornada assessorant-nos com gestionar correctament la seguretat i privacitat de les nostre comptes, especialment Facebook, del qual n’és una gran experta.

Núria Balogun

FINSA

El dia 8 de febrer, es va realitzar a l’Escola del Treball, una xerrada tècnica a càrrec de Núria Balogun, arquitecte de l’empresa de fabricació de taulers Finsa, organitzada pel Departament de Fusteria i Moble del centre en el marc de la 3a Setmana de l’Emprenedoria. A l’acte hi van assistir alumnes dels diferents cursos dels CFGM de Fusteria i Moble i d’Instal·lació i Moblament.

Al llarg de la xerrada, la ponent va mostrar els principals taulers desenvolupats per l’empresa, emfatitzant les seves propietats, així com les seves possibles aplicacions. A més, la xerrada va servir per presentar el concurs Finsa Encaja, en el qual participen projectes dissenyats amb productes de l’empresa pels alumnes de 2n de Fusteria i Moble i d’Instal·lació i Moblament.

Agraïm a la ponent la seva predisposició i la seva amabilitat per participar un any més en la jornada tècnica i esperem que la seva visita es repeteixi l’any que ve.

Albert Mas

Era digital: Facilitat vs Seguretat

Albert Mas, creador de la única Wiki catalana d’Internet Segura, co-propietari del 1er Caixer de Bitcoins de Lleida, assessor de Fintech Banca Andorrana i Suïssa i Director i Fundador d’Informàtica i Wireless(www.informaticaiwireless.com) participa a la 3a Setmana de l’Emprenedoria de l’Escola del Treball el Dia de la Internet Segura (#SID2016 #SID2016cat).

Com a emprenedor apunta que el 75% de les professions estan per inventar i aconsella no correr perquè l’acceleració porta a la vulnerabilitat i a la generació d’errors. L’empresa que creem ha d’estar connectada a la xarxa i per tant ha d’oferir seguratat i qualitat als nostres clients. L’empresa perquè funcioni, ha d’aprofitar la xarxa per: ajudar a desenvolupar habilitats, atreure el talent, reunir recursos i inversionistes, treballar la marca, crear vincles i cercles amb l’objectiu de copiar, millorar i facilitar la feina als demés.

Una empresa segura, és aquella que té una política de backup I/O, sistemes de redundància i HA, medis de transport, convergència de xarxes, configuracions de firewalls, VPNs segures, sistemes de monitorització i virtualitzacions òptims i protocols d’emergència.

En aquesta era digital, les empreses han d’estar obertes als diferents tipus de pagament i les cripto monedes ofereixen tot un seguit d’avantatges que cal tenir presents. Els bitcoins són les monedes més conegudes, i es guarden en wallets calents o freds. El concepte de comptabilitat també canvia i apareix el terme de blockchain. A les transaccions desapareix la figura del notari, perquè es fan servir smart contracts a través plataformes com ara ethereum.

Josep M. Audi

Taller de tasts d'olis

El Sr Josep M Audí és catador professional d' olis des de fa 16 anys i ens va oferir un interessant taller tècnic sobre olis diferenciat en dues parts:

  • Part teòrica: Ens va explicar quins tipus d'olis d'oliva podem trobar al mercat (verge extra, verge o refinat) i els seus principals paràmetres fisico-químics (grau d'acidesa, índex de peròxids, K270...etc)
  • Part pràctica de tast d'olis: Vàrem aprendre com cal catar els olis per a poder apreciar les notes més destacades, diferenciar varietats d'olives i també detectar possibles defectes provocats per alguna irregularitat en el procés d'obtenció de l'oli.

Delfí Sanuy

Per què desapareixen les granotes? Són els amfibis el canari de la mina?

"Per què desapareixen les granotes?. Són els amfibis el canari de la mina?" per Delfí Sanuy, biòleg i catedràtic de la Universitat de Lleida i membre de la Institució Catalana d’Història Natural.

Un animal com un amfibi, que viu a l’aigua i viu al medi terrestre, és capaç de percebre les alteracions de tots dos medis i esdevindre com el canari de la mina. La seva desaparició és un indicador de que alguna cosa no funciona correctament en els nostres ecosistemes.

Jordi Capdevila

Creació d'una marca de vedella

En el marc de les terceres jornades d'emprenedoria, en Jordi Capdevila gerent de l'empresa carnSargaire, Almacelles, va explicar l'evolució de l'empresa familiar que va començar amb la venda de llet de vaca i els ha dut, després de deixar aquesta tasca, a crear una marca de carn de vedella de bovins que alimenten amb farratges que ells mateixos conreuen. La carn la venen envasada en racions individuals o dobles al consumidor final. L'exposició mostrà el desenvolupament empresarial que s'han anat plantejant en cada moment.

Salvador Pifarré

Com obtenir finançament

El dimecres 10 de febrer, es va celebrar dins el marc de les activitats previstes en la 3a Setmana de l’Emprenedoria a l’Escola del Treball, una xerrada sobre fonts de finançament.

“Tinc un projecte com obtenir finançament?” a càrrec de Salvador Pifarré tècnic especialista en finançament de GlobaLleida.

Tinc una idea, un projecte que vull dur a terme, però em falten els diners. Quines fórmules puc trobar al meu entorn que em facilitin obtenir uns diners per endegar el meu projecte? Quines responsabilitzats adquireixo? Com puc trobar mentors? Quines fórmules innovadores de finançament existeixen? Interrogants com aquests és normal plantejar-nos quan volem endegar un negoci. La por a no obtenir finançament o no saber on trobar-lo pot paralitzar moltes iniciatives.

En Salvador Pifarré ens va explicar el panorama general dels mitjans de finançament que existeixen al nostre entorn.

Antoni Claramunt

Comerç Internacional. Conceptes Bàsics

Aquest dimecres al migdia hem pogut gaudir de la presència de l’Antoni Claramunt, empresari jubilat de 71 anys que ha dedicat tota la vida al món del comerç internacional.

Els seus inicis van ser creant el departament d’exportació de l’empresa San Miguel de Lleida, on va obrir molt mercats a la nostrada cervesa. Posteriorment, el 1983, va crear la seva pròpia empresa de distribució de begudes, productes de drogueria i peix congelat.

La xerrada es centrà en els passos necessaris per obrir mercat a l’estranger, els inconvenients i els avantatges de l’exportació, tot generant diàleg amb els alumnes de comerç internacional, gestió de vendes i, d’administració i finances presents a la sala d’actes. Com generar valor als productes, com elaborar un business plan o diferents mètodes de pagament, han estat alguns dels conceptes que la dilatada experiència del ponent ha transmès als alumnes.

L’Antoni Claramunt ha sabut transmetre la passió i positivisme als oients, creant un clima distès i agradable, fent ben profitosa la jornada.

Casos d'èxit de l'Escola del Treball

Sílvia Martínez,Josep Chimeno Dolcet, Jesús Linares Rodríguez, Albert Pena Subirà

En el marc de la Setmana de l’Emprenedoria, el dimecres 10 de febrer van venir a explicar-nos la seva trajectòria professional quatre ex alumnes del centre, Sílvia Martínez,Josep Chimeno Dolcet, Jesús Linares Rodríguez, Albert Pena Subirà

La Sílvia Martínez va obtenir el títol de tècnic auxiliar administratiu (FP-I) i Títol tècnic especialista administratiu (FPII) a l’ Institut Escola del Treball de Lleida.L’any 1994 va obtenir al nostre centre el títol de tècnic especialista comptable (FP II). L’any 2000 es va treure la diplomatura universitària en Relacions Laborals a la Universitat de Lleida i més tard la llicenciatura en dret. També ha realitzat diferents postgraus en dret local, urbanístic i un màster en gestió del dret. Ha realitzat nombrosos cursos en l’àmbit jurídic relacionat amb l’Administració Pública des del 1999 a 2004. Inicia la seva vida laboral l’any 1988 en el mon de l’empresa privada on realitza i desenvolupa tasques administratives i d’assessorament a empreses, i continua posteriorment en l’àmbit de la funció pública, més concretament, en l’administració local on, per oposició, ocupa diferents llocs de treball fins arribar al càrrec d’assessora/lletrada dels serveis jurídics de la Paeria de Lleida, responsabilitat que ve exercint des del gener de 2008.

En Josep Chimeno, va realitzar els estudis de FPI i FPII de la branca administrativa comercial a l’ Institut de l’Escola del Treball de Lleida obtenint els corresponents títols acadèmics de tècnic i tècnic especialista en administració i finances.. També va cursar el mòdul professional III, de 820 hores lectives de comerç exterior en el mateix centre de l’Escola del Treball de Lleida i obté el títol de tècnic especialista en Comerç Exterior. La seva incorporació al món laboral s’inicia l’any 1988 compaginant-s’ho amb els estudis i en els períodes estiuencs, prestant els seus serveis a la Cooperativa Agropecuària de Soses. A l’estiu de l’any 1999, juntament amb quatre socis més, va crear l’empresa Hidromàtic Ponent S.L. dedicada a l’estudi i instal·lacions de reg, on estar al capdavant i realitzant les tasques de cap de compres. Aquesta empresa en l’actualitat compta amb un plantilla de 50 treballadors i una flota de 40 vehicles, i estar present, sobretot, en el sector agrari en tot allò que té a veure amb l’aigua, electricitat, components de formigó, etc.

En Jesús Linares Rodríguez va cursar els estudis de FPI i FPII de la branca administrativa comercial a l’ Institut de l’Escola del Treball de Lleida obtenint els corresponents títols acadèmics de tècnic i tècnic especialista en administració i finances. S’inicia en el món professional l’any 1994 treballant com administratiu - comptable en un seguit d’empreses de l’entorn on resideix de Tàrrega. Posteriorment ocupa el lloc de responsable d’un equip humà de 8 persones en una empresa ubicada a Castelldefels dedicada a la distribució i venda de tot tipus de subministraments òptics, així com de distribució i venda dels software de simulació i ajut a la venda “Glass Studio” amb exclusivitat per a Espanya i Portugal. L’any 1999 constitueix una empresa dedicada a oferir serveix d’estètica i bellesa personal de la que segueix sent soci -copropietari actualment. En el període 2004/2005 ocupa el lloc de responsable únic de l’àrea comercial i adjunt a gerència realitzant les funcions delegades de control general sobre compres, subministraments i recursos humans de l’empresa Guissona Trans, S.L. Entre 2005/2011 és promotor de vendes de l’empresa Telefònica Publi. e Inform. S.A / Yell Publicidad S.A., realitzant tot un seguit de tasques com captació de potencials, generació de propostes de valor, entorn internet, E-business, etc. Des del 2011 és agent d’assegurances exclusiu d’una companyia d’assegurances i és, igualment, soci copropietari d’una altra societat que comercialitza tot una gama de productes d’assegurances del sector mèdic.

L’Albert Pena Subirà va estudiar al 2003 el cicle formatiu de grau superior en Sistemes de Regulació i Control Automàtics a l’Institut Escola del Treball de Lleida, obtenint el títol de tècnic superior corresponent. Igualment, i a l’Institut Escola del Treball de Lleida, estudia i obté el títol de grau superior en Gestió Comercial i Màrqueting. La seva experiència professional la inicia l’any 2001 en una empresa d’instal·lacions elèctriques, en període estiuenc, compaginant-t’ho amb els estudis. Continua entre 2002 i 2006 prestant els seus serveis en empreses dels sectors d’ascensors i de tallers mecànics de l’entorn de Lleida. L’any 2006 i fins el 2008, a la ciutat de Pamplona, treballa en una empresa dedicada a la climatització i calefacció com tècnic frigorista. Entre el 2008/2009, presta els seus serveis com tècnic en instal·lacions frigorífiques. L’any 2010 s’incorpora a l’empresa San Miguel de Lleida com responsable elèctric i de manteniment de la dita fàbrica de cerveses. Finalment, a l’any 2011 signa contracte amb l’empresa Payper, S.A. de Lleida com responsable d’atenció al client, al temps que realitza tasques de coordinació i execució de projectes a nivell internacional. Des del 2014 es troba prestant els seus serveis a l’empresa Endesa. Generació i producció hidràulica, formant part de l’equip dedicat a la gestió i manteniment de centrals hidràuliques.

Jovita Latorre

El món cooperatiu i la gestió empresarial

Jovita Latorre, directora d’Òptima Business Consulting, S.L i de la Fundació Catalana de Cooperació , va venir a l’Escola del Treball el dijous 11 de febrer a parlar-nos del món de les cooperatives. Un món apassionant on valors con col·laboració, bé comú i democràcia es preserven genuïns.

La xerrada va fer un repàs a les principals característiques de les cooperatives amb exemples de cooperatives conegudes en el nostre territori. També es van explicar les principals idees sobre gestió i funcionament. La xerrada anava dirigida a alumnes dels CFGS.

L’objectiu es apropar a l’alumnat a una forma societària estesa en les nostres terres i que molt sovint es desconeix la filosofia que hi ha darrera i el seu funcionament.

Taula Rodona: Ismael Bertran, Eloi Baró, Núria Català i Alba Maurici

Networking i recerca de feina

El dijous 11 de febrer a la tarda i en el marc de les activitats previstes durant la 3a Setmana de l’Emprenedoria a l’Escola del Treball es va realitzar una taula rodona amb quatre experts en recursos humans.

La taula rodona estava composta per Ismael Bertran , director de recursos humans de Plusfresc, Supsa, Núria Català cap de recursos humans de l’empresa de transport Trota, Eloi Baró representant al Grup Sorigué i Alba Mauri cap de l’àrea de recursos humans del Grup Pons.

Ismael Bertran ens va parlar de la importància del networking a l’hora de buscar la primera feina. La Núria Català va tractar el tema del procés a efectuar quan un jove cerca la seva primera experiència laboral. L’Alba Maurici ens va detallar les errades més usuals que fan els candidats quan realitzen una entrevista de feina. Per finalitzar, l’Eloi Baró va parlar de les principals competències transversals que busquen les empreses en els candidats, com ara la resolució de conflictes, el treball en equip, la pro activitat i en definitiva l’actitud davant el treball.

El format escollit va ser una petita intervenció de cada un dels ponents i un espai de precs i preguntes on els alumnes van poder exposar els seus dubtes davant un procés de selecció.

Carlos Marín Muñoz i Zhi Li

Empresa i negocis a Xina. La cultura dels negocis al món Xinés

Do you want to succeed in the Chinese market? Then, you have to invest your time and effort into understanding how the Chinese think and how they approach the different situations in their country.

Regarding business etiquette, there are some top 10 tips to be taken into account:

  1. Show always respect to age educational background
  2. Managers tend to be directive
  3. The boss shows respect for all the subordinates
  4. Do not openly disagree with people
  5. Do as many favours as possible: debts must always be repaid ;)
  6. Business cards are always exchanged at the beginning of the meeting
  7. Meetings are often very long and with not very clear objectives. Most of the times, meetings are to establish a good relationship among the participants. Be patient!
  8. It is very difficult for the Chinese to say “no”. A non-direct “yes” means “no”. Also, it is very difficult to read Chinese body language.
  9. Gift giving is very common to consolidate a relationship. Always wrap the gift and never open a gift in front of the giver. Avoid the following gifts:
    • clocks: the word in Chinese sounds like the word for “funeral ritual”
    • handkerchief: it is a farewell gift
    • towel: it brings sad memories of funerals and deaths
    • umbrella: it means you want to end the relationship with that person
    • sharp objects like knives and scissors: they mean you want to sever a friendship
    • yellow/white cut flowers: used at funerals
    • gifts in sets of four: number “four” and the word “death” sound alike
    • shoes, particularly straw sandals: it means ending the relationship
    • green hat: it means a man’s wife is unfaithful. Also, a turtle is green, and calling someone a “turtle” means that he/she is a coward, because he/she hides his/her head in their shells as turtles do.
    • anything in white or black: these colours are for funerals. No white or black wrapping aper!

THANKS A LOT, ZHI LI AND CARLOS MARIN FOR YOUR SPEECH!!!

Oscar Silva

Cervesa industrial - Cervesa artesana

Vàrem tenir l'oportunitat d´aprofundir en el món de la fabricació de cervesa en les seves dues vessants: la industrial i l'artesana en el benentès que cadascuna d'elles té les seves pròpies característiques diferenciants.

Per entendre el món de la cerveseria industrial vàrem visitar l'empresa Sant Miquel que és un referent a Lleida. La maquinària de planta, els equips dels laboratoris i les analítiques que s´hi fan així com el sistema de qualitat ISO donen lloc a un procés productiu perfectament controlat. La cervesa obtinguda és una cervesa amb característiques constants, independents del lot de producció. Una cervesa que satisfà les expectatives d´un client que vol una cervesa brillant i refrescant.

La Vella Caravana fabrica a Menàrguens cervesa artesana a base d’aigua, malta, llevat i llúpol sense conservants, sense filtrar i sense pasteuritzar. Aquest procés productiu dóna lloc a una cervesa viva, que evoluciona constantment i això la fa única. El consumidor de cervesa artesana disfruta dels seus matisos, refrescants o intensos, com un autèntic somelier. De la mà d´Òscar Silva, enginyer tècnic agrícola i mestre cerveser, vàrem conèixer algunes de les excel.lents cerveses de la Vella Caravana .També vam comprendre les dificultats dels petits productors per aconseguir les matèries primeres (que són diverses i en poques quantitats) i l'esforç que suposa obrir els canals de distribució i fer el màrqueting dels seus productes.

Marta Marquès i Rafael Allepuz

Economia Solidària i Banca ètica

Aquest divendres, dia 12 de febrer a les 12h vam tenir l’oportunitat d’escoltar a la Marta Marquès, coordinadora de les ONGs i aMS a nivell de Lleida i al Rafael Allepuz representant de FIARE, banca ètica, a les comarques de Lleida.

Durant tota la setmana, els nostres alumnes van poder escoltar xerrades sobre els Bitcoins o la moneda virtual, sobre diferents formes de finançament que ens ofereix la banca tradicional així com també sobre la creació i funcionament de les cooperatives. Des del departament administratiu vam creure que faltava un espai per l’economia social i la banca ètica, així que estem molt agraïts d’haver pogut comptar amb la presència de la Marta Marquès i del Rafael Allepuz. FIARE, banca ètica, és una cooperativa de crèdit que es basa entre altres valors, amb l’èxit comunitari, la democràcia, la transparència i la responsabilitat social i mediambiental ; allunyant-se així del sistema capitalista i especulatiu predominant en el nostre sistema econòmic.

Com va dir el Rafael, sembla que la crisi econòmica actual ha permès que molta gent aposti per altres fórmules empresarials menys individualistes i més justes. Es tracta, segons els dos ponents, d’anar canviant les peces del puzle per a crear una nova fotografia del nostre paradigma i crear un món més equitatiu, inclusiu i responsable.

Agrair també a tots aquells professors i alumnat del centre que es van interessar per aquest tema i van participar-hi amb el convenciment que val la pena, almenys conèixer, noves formes de fer economia.

Exposició cartells de sòls

Aquesta exposició itinerant va estar a l’espai claustre del nostre institut per conscienciar-nos de que els sòls sans mitiguen el canvi climàtic, són la base dels aliments i una gran font de biodiversitat (en una cullerada de sòl hi ha més éssers vius que persones al Planeta Terra)

La FAO estima que un terç de tots els sòls es degrada al món. La seva recuperació és necessària i essencial per a tots els ecosistemes.

Francesc Coll

La protecció legal del Medi Natural, regulació d'activitats i usos públics

Totes les persones podem gaudir del medi natural comú, inclosos els espais naturals protegits, on hi podem realitzar activitats de caire lúdic, recreatiu, esportiu i/o didàctic. Està clar, però, que aquest ús públic dels espais naturals ha de ser respectuós amb el medi per evitar al màxim el seu deteriorament i els impactes negatius.

Una de les funcions dels Agents Rurals és la protecció del medi natural. En aquesta xerrada el Sr Francesc Coll ens va explicar de primera mà com els agents fan front a pràctiques furtives de caça i pesca, als abocaments incontrolats de residus, a la contaminació de les aigües, a les construccions il.legals, a la gestió dels recursos forestals per evitar incendis i, en general, a qualsevol atac intencionat i incívic contra la Natura.