CICLES FORMATIUS - GRAU MITJÀ - GRAU SUPERIOR - CAS

ColorsMGZ 

Resum de la 4a Setmana de l'emprenedoria

EMPRENEDORIA

Per poder tenir informació de les activitats realitzades durant la setmana del 20 al 24 de febrer, cliqueu a sobre de cada un dels dies del calendari

 

Dilluns

Dimarts

Dimecres

Dijous

Divendres

20

21

22

23

24

Inauguració i ponència de Victor Küppers

“Viure amb entusiasme”

Aquest curs, la inauguració de la 4ª edició de la setmana de l’emprenedoria va comptar amb la presència del formador, escriptor i conferenciant Víctor Küppers. Sota el títol “Viure amb entusiasme”, va saber transmetre al nostre alumnat la importància de les actituds personals per aconseguir qualsevol objectiu així com també la necessitat de mantenir l’entusiasme i el somriure com el millor camí per ser feliç.

Exposició bibliogràfica sobre emprenedoria i empresa a la biblioteca

Del 20 al 24 de febrer, aprofitant la posada en marxa de la 4a setmana de l’emprenedoria , el servei de biblioteca ens va oferir una exposició de llibres i revistes sobre emprenedoria i empresa, destacant la revista “Emprendedores”, amb números editats des de l’any 2.000.

Llorenç Muntal, químic i director tècnic d’ Ilersap (Dept. Química)

Certificacions i validacions entorn ISO 17025

Ilersap és una important laboratori d’anàlisi mediambiental, agrícola, alimentari i industrial de Lleida que realitza determinacions químiques, físiques i microbiològiques en diferents tipus de mostres segons els mètodes oficials d’anàlisi i en el marc de les normes ISO.

La ISO 17025 és una normativa internacional en la que s’estableixen els requisits que han de complir els laboratoris d’assaig i calibració com Ilersap. El Llorenç ens va explicar la importància d’aquesta ISO i vam aplicar-la a dos casos pràctics: la certificació d’una balança de precisió i la certificació de material volumètric de laboratori.

Óscar Cumí (Dept. Comerç)

Com fer campanyes de màrqueting amb youtubers

El dilluns vam acabar les xerrades d’emprenedoria amb el ponent Oscar Cumí de l’empresa Bimbamroi. L’Òscar ens va parlar del màrqueting de Influencers. Per fer-vos una idea del què es tracta, avui en dia, en l’entorn online, els bloguers i els tuiteteros tenen una gran importància per a les marques degut al seu gran poder d’influència entre els diferents tipus d’audiències. Moltes d’aquestes grans marques reconeix que les accions portades a cap per influencers han estat efectives en les seves campanyes i els han donat bons resultats.

Per tant, per a les empreses de màrqueting i comunicació els interessa identificar als influencers rellevants per a cadascuna de les marques . Els influencers, són uns nous professionals en voga per la seva capacitat de mobilitzar opinions i generar reaccions així com també són un element clau a l’hora de desenvolupar exitoses accions de marca.

Francesc Aran i Guiu (Dept. Administratiu)

Organització i Administració de Justícia

El passa dia 21 de febrer, dins de la setmana de l'emprenedoria, va venir el senyor Francesc Aran i Guiu, en representació del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, a fer-nos una explicació sobre el funcionament i l'estructura del sistema judicial amb tots els agents que hi intervenen, especialment en el nostre territori. Tot això relacionant-ho amb la tasca administrativa que dins d'aquest departament és molt important, per fer conscients els nostres alumnes de la possible sortida professional que representa, sobretot els del cicle formatiu de grau mitjà de Gestió Administrativa Judicial.

El Francesc ens ho va explicar de forma molt didàctica, amena i entenedora i fent-nos sentir la judicatura més a prop.

Eduard Ribes i Salvia

L’Estany d’Ivars i Vila-sana, usos públics i gestió ecològica

El Sr. Eduard Ribes ens va visitar el dia 21 de febrer dins de la 4a. setmana de l'emprenedoria de l'Escola del Treball de Lleida amb la conferència "L'Estany d'Ivars i Vila-sana, usos públics i gestió ecològica" en la qual ens van explicar el procés de recuperació de l'Estany, l'actual Sistema de Gestió així com una pinzellada de les Activitats que organitzen.

Rubén Rosell

Lideratge dins i fora de l’aula

El Sr. Rubén Rosell, sota el títol lideratge dins i fora de l’aula va impartir un taller per al professorat en el qual vam reflexionar sobre la necessitat de dir els punts positius dels altres i de reconèixer les seves i les pròpies habilitats. Aquest és un bon camí a seguir per crear un bon equip de treball i dur a terme projectes comuns endavant.

Un altre punt d’aprenentatge va anar lligat al saber enfrontar-se a un entorn canviant, com és l’aula. En aquest sentit, segons el formador, és requereix no deixar-se dur per les emocions personals. Saber gestionar les emocions és una tasca difícil però molt important. Els docents actuem com a models, ja que els alumnes també aprenen de les nostres reaccions i expressions emocionals davant les situacions quotidianes de l’aula.

Alberto Blanco

Funcions a la duana

El Sr Alberto Blanco, cap del resguard fiscal de la duana de la Farga de Moles, situada a la frontera amb Andorra, ens va oferir una xerrada sobre les funcions de una duana.

El ponent, presentat del professor Jordi Cumelles, qui va fer possible la xerrada, va iniciar la seva exposició explicant la historia dels agents de duanes i com és van fusionar amb el cos de guàrdia civil. Posteriorment ens va explicar les funcions de la duana tant a nivell administratiu i burocràtic com a nivell d’inspeccions, tot acompanyat amb exemples de casos reals fruit de la seva experiència.

La ponència va ser seguida per uns seixanta alumnes de la família de comerç principalment ja que era una jornada tècnica pensada per aquests alumnes.

Albert Mas de l’empresa Informàtica&Wireless. (Dept. Comerç)

L’actitud proactiva en seguretat en un món connectat

El dimarts 21 de febrer, ve tenir lloc el taller tècnic a càrrec del Sr. Albert Mas amb el títol “ l’actitud proactiva en seguretat en un món connectat”, dins de les jornades previstes en la 4a edició de la Setmana de l’emprenedoria a l’Escola del Treball.

Albert Mas és CEO en l’empresa Wireless Group entre altres . Ens va parlar dels riscos de la navegació a través de la xarxa d’internet i dels diferents nivells de seguretat existents a la xarxa. També ens va parlar de les conseqüències de navegar sense seguretat i de les eines que hi ha disponibles per assegurar una navegació sense riscos.

Jimmi Romeu (Dept. Comerç)

Màrqueting digital i comunicació de marca

El Sr Jimmi Romeu, consultor en màrqueting digital de l'agència Romeu Prenafeta, va oferir a una quinzena d’alumnes de la família de comerç una magnífica exposició de la seva experiència vital com a publicista. Àntic responsable de màrqueting d’una empresa multinacional italiana implantada a l’Estat espanyol, va reorientar la seva vocació en l’era digital. Actualment té una plantilla de 6 treballadors que realitzen tasques de màrqueting i comunicació de marca des de Lleida per a qualsevol tipus d’empresa.

El ponent va transmetre la filosofia imperant en les noves tendència digital, i com canviarà en el futur.

El alumnes van gaudir de la ponència i fins i tot, alguns alumnes de Publicitat i Màrqueting li van demanar de poder establir una col·laboració més continuada amb el centre a partir de projectes.

Óscar Ortega de l’empresa Btactic. (Dept. Comerç)

Cloud i núvols, la tempesta perfecta

Avui en dia hi ha una tendència creixent de l’ús d’aplicacions que s’executen en part o totalment des d’Internet o, dit d’una altra manera, des del núvol. L’ús d’aquestes eines col·laboratives i gratuïtes està canviant la nostra forma de treballar. L’Óscar Ortega ens va ensenyar els beneficis del treball al núvol i de les noves metodologies associades.

l’Institut Municipal d’Ocupació Salvador Seguí

Noves tendències en la recerca de feina

“Les persones no han d’ocupar un lloc de treball, sinó dominar una sèrie de competències”. Amb aquesta frase l’IMO va voler remarcar la importància de saber quines són les competències de cadascú. Avui en dia, en un procés de selecció de personal, es sotmet al candidat/a a determinades situacions i se’ls pregunta com la resoldrien. D’aquesta manera el candidat demostra les seves aptituds, actitud i formació i en funció d’aquestes se l‘avalua i se’l selecciona o no.

Gemma Echeverria Dra. Enginyera agrònoma en ciència i tecnologia dels aliments de l’IRTA-Fruitcentre (Dept. Química)

Tast guiat de fruita

La Gemma ens va ensenyar a apreciar els paràmetres per avaluar sensorialment pomes: crocanticitat, duresa, sucositat, fibrositat, aparença visual, etc. Vàrem valorar les varietats Pink Lady, Fuji i Granny Smith i també vàrem tastar Granny Smith deshidratada.

Un taller molt distès i enriquidor per apreciar la fruita de les nostres contrades i fomentar-ne el consum.

Casos d'èxit de l'Escola del Treball

David Matas, Manel Montes i Francesc Rodríguez i les Sres. Maria Araujo i Antonieta Sanmartí (Dept. FOL)

En el marc de la 4ta. Setmana de l’emprenedoria el dimecres, 22 de febrer, ens van acompanyar com a ponents 5 exalumnes del nostre centre: En David Mata, l’Antonieta Sanmartí, el Francesc Rodríguez, la Maria Araujo i en Manel Montes amb la finalitat d’explicar-nos la seva trajectòria tant acadèmica com professional laboral. A continuació us fem un breu resum de tots i cadascun d’ells:

David Matas en acabar els estudis de l’ESO va entrar en una Escola Taller per fer el mòdul de lampisteria (2 anys). Després d’això va prestar els seus serveis de lampista durant 12 anys en una empresa de Calella.L’any 2012 deixa la feina perquè entén que li manca formació acadèmica i és llavors quan pren la decisió, gens fàcil, de venir a estudiar a Lleida, concretament al nostre Centre, on es matricula del cicle formatiu de grau superior en energies renovables. Mentre cursa el 2n. curs compagina estudis i feina a l’empresa Saufer, empresa del sector elèctric, i al finalitzar el cicle fa les pràctiques d’FCT en una empresa dedicada a l’activitat fotovoltaica, fins que al poc temps signa un contracte laboral amb una altra empresa dedicada, igualment, a l’activitat de renovables anomenada, SOFOS on continua en l’actualitat.

L’Antonieta Sanmartí ens va explicar que l’any 1996 va finalitzar els seus estudis d’FP-II grau en l’especialitat d’administratiu en el nostre Centre.Entre 1996 a 2003 va estar treballant en una empresa dedicada a l’assessoria fiscal, comptable i laboral, després d’haver fet el conveni en pràctiques a la mateixa. Ens comenta que aquesta feina li va resultar prou profitosa ja que va adquirir una molt bona praxis en l’àmbit de la tramitació de documentació i de resolució de temes fiscals i comptables. En el període 2003-2008 va prestar els seus serveis professionals com comptable en una empresa del sector alimentari. Finalment, i a partir dels 2008, constitueix una empresa familiar dedicada a l’activitat de fontaneria, electricitat i climatització i en la que desenvolupa les tasques pròpies d’administració, comptabilitat i fiscalitat.

En Francesc Rodríguez va finalitzar els estudis de batxillerat i selectivitat a l’institut de Balaguer l’any 1981. Posteriorment realitza tot un seguit de cursos en diferents centres dependents del Departament d’ocupació a l’objecte de seguir formant-se. La seva experiència professional és amplia i dilatada en diferents àrees tècniques i comercials com la representació i repartiment de productes fitosanitaris, comercial immobiliària, muntatge de mobles, repartiment de paqueteria i empleat de la construcció. L’any 2013, i després de meditar-ho molt, pren la decisió de matricular-se al nostre Centre, Institut Escola del Treball, del cicle formatiu de grau superior d’automatització i robòtica industrial i del CFG mitjà d’instal·lacions elèctriques i automàtiques, cicles que cursa de forma simultània finalitzant-los l’any 2015 i 2016, respectivament. Des de aleshores (2016) presta els seus serveis professionals en una empresa relacionada d’una forma o altra amb els cicles realitzats dedicada a l’acoblament i instal·lació elèctrica, pneumàtica i electrònica en maquinària industrial, anomenada TMI (Técnicas Mecánicas Ilerdenses).

Maria Araujo va començar explicant-nos la seva trajectòria professional que a continuació resumim: Treballa per l’empresa EUROISO CONSULTING, S.L dedicada a l’auditoria, consultoria i assessorament sobre normatives ISO i UNE a Catalunya i Aragò. Des de l’any 2013, i durant 4 anys i 3 mesos presta els seus serveis a l’empresa Freelance on realitza, igualment, tasques d’auditoria, consultoria i assessorament d’empreses. Concretament: Anàlisi previ a la implantació d’un sistema de qualitat (ISO9001), medi ambient (ISO14001), Seguretat i salut al treball (OHSAS18001), Eficiència Energètica (ISO 0001), IFS, etc.. Assistència en auditoria de certificació. A l’empresa GSI INTEGRAL, S.L. al llarg dels anys 2011 a 2014 com a tècnic de qualitat medi ambient i SST, realitzant auditories internes i tasques de seguiment en el compliment de les normes a l’empresa. A l’any 2011 va aconseguir la classificació empresarial de la Generalitat de Catalunya per a GSI INTEGRAL, S.L. en diferents subgrups, i entre l’any 2010 i fins l’actualitat, amb la dita empresa ha elaborat tot un seguit de documentació per a concursos públics , aconseguint, entre d’altres, contractes per les empreses ADIF, el Depart. De Benestar Social de la Generalitat, etc. Així mateix, ha treballat com a tècnic de Qualitat, Medi ambient i PRL. oficial administrativa a l’empresa Ilerfred, S.l. de Lleida dedicada al servei de manteniment i instal·lacions de climatització, electricitat i fontaneria durant els anys 2010 a 2014, on va desenvolupar les tasques de responsable de qualitat, seguretat ambiental i eficiència energètica. Era responsable de prevenció de riscos laborals, al temps que s’encarregava de la tramitació per a la classificació empresarial tant a nivell estatal com comunitari. Pel que fa a nivell de formació acadèmica: Durant els cursos 2014 a 2016 va realitzar en el nostre centre, el cicle formatiu de grau superior d’Educació i control Ambiental, obtenint el títol de Tècnic Superior. Premi obtingut: Premi E2 a la idea de negoci més viable: Projecte Speak in club: Local d’oci pro ambiental de parla angles. Data de reconeixement: novembre de 2016, atorgat per Global Lleida.

En Manel Montes ens explicà que finalitza els seus estudis d’FP-II en l’especialitat administrativa i comercial l’any , i no és fins l’any 2007 que decideix cursar i treure’s el títol d’Agent de la Propietat Immobiliària a la Universitat de Lleida al temps que obté un altre títol, el de Perit Judicial Immobiliari. Pel que fa a la seva experiència professional laboral, també és força extensa i dilatada com a continuació ens explicà: Alhora que estudiava, treballava en hostaleria al Restaurant “Cal Nenet” a Butsènit, Lleida. També pràctiques laborals mitjançant l’Escola del Treball a “San Miguel, fábrica de cerveza y malta”, períodes estivals. “Finques Adser”. Iniciació en el sector immobiliari com comercial, bàsicament de lloguers. Durant 2 anys. “Covadonga S.A. seguros y reaseguros”, com a administratiu i inspector de cartera, a l’oficina de Lleida. Per un període de 2 anys. “Casas Grup”, agencia immobiliària, com a comercial, tant en el departament de lloguers com el de vendes. Un any. “Consulting i gestió immobiliari Finques Farré”, durant un període de 13 anys, al departament de Multipis (segona mà) primer com a comercial, posteriorment com a responsable d´un equip de 7 persones durant 8 anys, i en els últims 5 al departament d’obra nova com a comercial. Des de l’any 2009 va crear la seva pròpia empresa, “Manel Montes Serveis Immobiliaris”, la situació va canviar molt i, aprofitant la visibilitat que li havia donat durant molts anys treballar en una ciutat petita, va donar el salt. L’objecte social d’aquesta empresa pròpia és l’especialitat en compra venda i lloguer de vivendes i locals, valoracions privades i com a Perit Judicial. Ha realitzat, igualment, tot un seguit de cursos a nivell de formació continua com són: fiscalitat, valoracions immobiliàries, peritatge judicial, xarxes socials, administració de finques, dret de la propietat, legislació sobre arrendaments urbans, màrqueting i comunicació, etc.

Jaume Puy, catedràtic de química-física de la UdL (Dept. Química)

Nano materials i motors moleculars

L’any 2016 es va concedir el Premi Nobel de Química al Disseny i síntesi de màquines moleculars. En Jaume Puy ens va endinsar en aquest complex món però a la vegada interessantíssim. Vàrem aprendre de materials nous com el grafè amb amplíssimes possibilitats i també de petites molècules capaces de moure´s amb energia solar i portar, per exemple, medicaments directament als òrgans diana. Vàrem disfrutar de la xerrada i de la versatilitat i competència del professor.

Jeffrey Nomba (Dept. Comerç)

International Trade in Àfrica

L’export manager d’origen congolès Jeffrey Nomba va exposar en anglès a alumnes de comerç la seva experiència com a “develop manager” de països africans en diverses empreses de Lleida, com ara Alimentària Argal. Actualment el ponent ha fet un salt i vol establir-se com a agent independent exportant productes catalans amb demanda al continent africà. També va animar alumnes a llançar-se a emprendre i sobretot a perfeccionar el seu nivell d’anglès, bàsic per treballar en aquest sector. Els alumnes van valorar molt positivament la xerrada i, fins i tot, van preguntar en anglès els dubtes que teníem al finalització l’exposició per aclarir dubtes.

Óscar Mur del Bar Gilda (Dept. FOL)

Llença’t a la piscina

L’Óscar Mur va saber transmetre a l’alumnat la importància de fer allò que un sap fer i que li agrada. Quan el que fas ho fas amb passió i convenciment, tot surt millor. També va remarcar la importància de crear un pla econòmic i financer i comptar amb bons professionals que t’ajudin en els aspectes que un desconeix. Val més planificar i organitzar abans d’actuar, d’aquesta manera es minimitzen els errors i equivocar-se resulta menys costos.

Ismael Bertran de SUPSA, Núria Català de Transport Trota, Jovita Latorre d’Òptima i Isabel Ferrer de Transports Robles S.A

Taula rodona de RRHH

Durant la setmana de l’emprenedoria, l’alumnat va poder escoltar a quatre grans professionals del mon dels Recursos Humans. L’ Ismael Bertran ens va explicar la importància del networking, la Núria Català va exposar com presentar un bon currículum competencial per cercar la primera feina, la Sílvia Ferrer va aprofundir amb les competències transversals i la Jovita Latorre va incidir en la importància de l’entrevista de feina.

Sergi Bonjoch de l’empresa Ainder ( Dept. d’Energia i Aigua)

Sistemes de geotèrmia

El dia 2 de Març i dins la 4a. Setmana de l'emprenedoria vam rebre a l'Escola del Treball una xerrada tècnica en vers la introducció de sistemes d'energia renovable en la climatització de edificis, granjes i vivendes. la empresa AINDER (Aplicacions Integrals de l'Energia) va mostrar-nos la implantació de sistemes d'energia Geotèrmica i la rendibilitat dels mateixos com a inversió a l'hora de pensar en sistemes de generació d'energia de manera neta i eficient. Donem les gràcies al Sr. Sergi Bonjoch per les explicacions i exposicions d'aquesta tipologia de sistemes més desconeguts per la societat i de gran efectivitat i creixement actual.

Elisabet Biel, química i directora tècnica de l’empresa Artic Industrial Química. (Dept. Química)

Taller d’assajos físics en pintures

Àrtic és una empresa de pintura decorativa i productes auxiliars per la construcció situada a Balaguer. És una empresa amb un alt nivell d’automatització i amb un departament I+D propi interessat en fer recerca de nous productes i en assegurar la qualitat dels que ja es fabriquen.

Com a directora tècnica de l’empresa, l’Elisabet té una àmplia experiència en assajos físics. Durant el taller vàrem realitzar assajos reals per a determinar les característiques de les pintures en relació a la seva durabilitat, adherència, color, lluentor, resistència a fregaments o a la intempèrie, entre altres. Per nosaltres aquest taller va ser molt útil ja que es tracta d’assajos que requereixen coneixements i equips molt específics que d’altra manera seria difícils d’aconseguir.

Albert Polo de l’empresa Xtratègics.(Dept. Comerç)

El poder de LinkedIn per a desenvolupar oportunitats laborals

L’Albert Polo de l’empresa Xtrategics ens va fer un taller de LinkedIn. Gràcies a ell, els alumnes van aprendre els secrets d’aquesta eina on-line per presentar la seva experiència laboral i les seves competències. D’aquesta manera a través del linkedIn i d’un bon perfil professional, amb recomanacions per part de gent que et coneix o ha treballat amb tu, linkedIn permet conèixer persones amb els teus mateixos interessos i objectius professionals i expandir la teva red professional, tot creant més oportunitats laborals.